Чи вирветься Закарпаття   з освітнього дна

Наталія Каралкіна 17.01.2015 09:24 СОЦІО

 

Так уже сталося, що головним критерієм стану якості освіти в тому чи іншому регіоні є зовнішнє незалежне оцінювання знань. За певними формулами (дивіться нижче) можна визначити, яка школа надала своїм учням хороші знання і вони успішно склали ЗНО.

Реєстрація на ЗНО цього року вже почалася. До речі, є і деякі відмінності. Зокрема, у 2015 році ЗНО буде проведено з 12, а не з 14, як торік, навчальних предметів: української мови і літератури, історії України, математики, біології, географії, хімії, фізики, англійської, німецької, французької, російської, іспанської мов. Не буде у цьому переліку всесвітньої літератури та всесвітньої історії. Освітяни пояснюють, торік результати тестів із цих предметів вимагали дуже мало спеціальностей у вузах. З метою економії коштів організатори вирішили їх вилучити.

Для всіх випускників загальноосвітніх навчальних закладів 2015 року результати ЗНО з української мови і літератури зараховуватимуться як результати ДПА. Вони визначатимуться на основі кількості балів, набраних за виконання завдань лише з української мови.

Для визначення результатів ЗНО-2015 з кожного предмета буде встановлено «пороговий бал», тобто та кількість тестових балів, яку може набрати мінімально підготовлений абітурієнт. Учасники тестування, які не подолають «поріг», не зможуть використати результат ЗНО з цього предмета для вступу до ВНЗ. Усі абітурієнти, результати яких будуть не нижчими від «порогового бала», отримають оцінку за шкалою 100—200 балів та матимуть право брати участь у конкурсному відборі при вступі на навчання.

З предметів «українська мова і література» та «математика» тестування має бути двох рівнів складності (базового та поглибленого).

Базовий рівень складається лише з тестових питань. Поглиблений включатиме блок тестових питань і описових завдань. Освітяни наголошують, під час реєстрації на ЗНО учасники повинні уважно ознайомитись, який рівень складності вимагає та чи інша спеціальність, оскільки вузи самостійно це визначатимуть.

Кожен учасник має право пройти тестування не більше, ніж із чотирьох предметів під час проведення ЗНО.

При зарахуванні абітурієнтів братимуть до уваги результати ЗНО, отримані лише у рік вступу.

Сертифікати ЗНО не можна буде використовувати у наступні роки, а також не можна подавати документи з сертифікатами попередніх років.

Університети борються за абітурієнтів не зовсім чесно

Днями закінчився термін, який Міносвіти відвело вузам на визначення своїх вимог до абітурієнтів відповідно до нових умов прийому на навчання. Мова йде про перелік предметів для зовнішнього незалежного тестування (ЗНО), коефіцієнти по них, а також про шкільні атестати, необхідні для вступу на ту чи іншу спеціальність. Не всі навчальні заклади встигли опублікувати необхідну інформацію до настання дедлайну. Однак деякі висновки про те, як вузи розпорядилися наданою їм автономією, можна зробити вже зараз.

В цілому університети вирішили не ускладнювати життя старшокласникам і робити все, щоб роздобути якомога більше учнів на бюджетні місця. Поглиблені тести з певних предметів (ноу-хау вступної кампанії-2015) більшість вузів проігнорували.

«Проаналізувавши правила прийому до ВНЗ, ми засмутилися. Ректори стільки років твердили, що тести ЗНО не дозволяють їм відібрати по-справжньому талановитих абітурієнтів, оцінити їх знання. Ми запропонували їм цього року поглиблені тести, але навіть національні університети в більшості випадків віддали перевагу базовим рівням перед поглибленими, хоча останні ненабагато складніші», — розповів Ігор Лікарчук, директор Українського центру оцінювання якості освіти (УЦОЯО).

Про набагато тривожнішу тенденцію свідчать випадки, коли вузи планують вважати базовими при вступі на технічні спеціальності результати ЗНО з історії України та географії. «Ось ще одна з характерних тенденцій: при вступі на іноземну філологію в переліку предметів у кількох вузах з’явилася російська мова замість англійської, французької тощо», — зазначає Ігор Лікарчук.

«Більшість вузів розуміють, що приходять до них абітурієнти, котрі далеко не завжди здатні опанувати навчальну програму за спеціальністю, на якій би хотіли навчатися. Але вони бояться виставляти справедливі вимоги, щоб не залишитися без студентів. І цим заганяють себе в пастку», — каже Єгор Стадний, аналітик Центру досліджень суспільства. «Вплинути на вузи можна. У Міносвіти є важелі начебто ліцензування та акредитації аж до внесення змін до законодавства. Але навряд чи це урезонить наш ректорат. Студенти-бюджетники для них — це гарантоване фінансування, відмовитися від якого вони не готові», — вважає Ігор Лікарчук.

Радісною новиною для абітурієнтів стало зниження значимості шкільного атестата. Наприклад, у Львівському Національному медичному університеті ім. Данила Галицького він зведений до нуля, в інших вузах складає 5—6 % або в кращому разі 10 %. Радісною цю новину можна вважати тому, що у випускних класах школярам дозволяють вчитися не «на атестат», а на результат із певних предметів.

За даними УЦОЯО, сьогодні 74 % абітурієнтів займаються з предметів ЗНО з репетиторами. У нашій країні старша школа розглядається лише як трамплін у вищу освіту. З одного боку, існує мода на вузівський диплом і диктат ринку праці в цьому відношенні. З іншого — альтернативи вищій школі в нас немає.

Рейтинг шкіл Закарпаття

Минулого року вперше за останні кілька років Закарпаття покинуло нижню сходинку рейтингу результатів незалежного тестування випускників шкіл І—III ступенів.

Гірше за наших ЗНО цього року склали випускники шкіл Миколаївської та Херсонської областей. Хочеться вірити, що свою роль у підвищенні якості зіграв і минулорічний рейтинг, який вніс елемент конкуренції в систему освіти. І щоб процес поліпшення не зупинявся, в нинішньому році вийде друга збірка, присвячена аналізу результатів зовнішнього незалежного тестування випускників закарпатських шкіл. Деякі з даних, що ввійшли до збірки, пропонуються читачеві в цій статті.

Перед тим, як перейти до лідерів і аутсайдерів, коротко нагадаємо систему нарахування балів.

За основу бралися оцінки, отримані випускниками відповідних шкіл під час незалежного тестування за підсумками 2013/2014 навчального року. Кількість учнів, що показали низький рівень знань, тобто не набрали 124 бали, формувала значення «0»; кількість учнів, що показали середній рівень знань, множилася на коефіцієнт «3». Також кількість учнів, що показали «достатній» і «високий» рівні знань, множилася відповідно на «4» і на «5». Після цього сума набраних балів ділилася на кількість учнів, які брали участь у тестуванні. Отриманий результат множився на відсоток випускників школи, які брали участь у ЗНО.

На прикладі це виглядає так.

Припустимо, що у школі 50 випускників. З них 40 чоловік, тобто 80 %, взяли участь у незалежному тестуванні. Із цих 40 учнів 10 не склали іспит, ще 10 показали середній рівень знань, 10 — достатній і 10 — високий. Таким чином, (10   3) + (10   4) + (10   5) = 120 — сумарний бал. Ділимо його на число учнів, які брали участь у ЗНО (на 40), і отримуємо значення 3,0. Однак, як ми пам’ятаємо, не всі випускники взяли участь у ЗНО, а тільки 80 %. Множимо коефіцієнт 3,0 на 80 % і отримуємо підсумкове значення 2,40.

Таким чином, максимальна оцінка за даною шкалою — 5,0 бала — можлива тільки в тому випадку, якщо всі випускники школи (100 %) взяли участь у ЗНО та показали високий рівень знань.

Як було сказано вище, рівень освіти в Закарпатті зріс. Однак не всі міста і райони підтвердили рівень минулого року.

Так, в абсолютному вираженні помітно зріс рівень знань випускників шкіл Іршавського (+0,33 бала), Хустського (+0,15 бала) та Воловецького районів (+0,15 балів), а також міста Берегова (+0,15 бала). Це дозволило в рейтингу територіально-адміністративних одиниць Хустському району піднятися на три рядки вгору, а Іршавському району та м. Берегову на два.

Гірше порівняно з минулим роком склали ЗНО випускники шкіл Свалявського (-0,24), Великоберезнянського (-0,16), Перечинського (-0,16) та Мукачівського (-0,15) районів.

Ужгород поступився пальмою лідерства Мукачеву, а Ужгородський район «скотився» з 11-го на 12-те місце.

Але все це — «середня температура по лікарні». Колективи яких шкіл почали працювати краще? А яких навпаки «розслабилися» і тягнуть місто або район униз?

На закінчення хочеться ще раз нагадати батькам школярів, що найкращі інвестиції це інвестиції в освіту дітей. Адже хороша освіта це запорука професійного зростання, успіху і фінансового благополуччя. Тому віддайте свою дитину до кращої школи.

***

Конкурсний бал вступника у 2015-му формується по-новому

Конкурсний бал формується так: середній бал атестата, який переводиться у 200-бальну шкалу, множиться на коефіцієнт 0,1 або менший. Виші мають визначити перелік трьох (або чотирьох) предметів, потрібних для вступу на певний напрям, та вагові коефіцієнти для них. Для таких напрямів підготовки, як «Здоров’я людини» і «Журналістика», в УжНУ збережені творчі конкурси, тому вступникам необхідні лише два (або три) сертифікати ЗНО, — пояснив відповідальний секретар приймальної комісії УжНУ Петро Горват під час засідання Вченої ради у виші.

Для вступників передбачені також додаткові бали (до 10 балів). Вони нараховуються за призові місця в учнівських олімпіадах (4-й етап), конкурсах-захистах Малої академії наук (3-й етап) та за результатами навчання на підготовчих курсах (на природничо-математичні й інженерно-технічні напрями підготовки).

Рішенням приймальної комісії УжНУ запропонована єдина схема для обчислення конкурсного бала: один із предметів матиме ваговий коефіцієнт 0,4, два інші — по 0,25, ваговий коефіцієнт для атестата — 0,1. Додатково до 10 за особливі успіхи або успішне навчання на підготовчих курсах.

Терміни подання документів для випускників шкіл та інших вступників на навчання за ступенем бакалавра — з 10 липня до 1 серпня (до 24 липня для тих, хто складатиме вступні іспити).

Щодо розподілу місць держзамовлення для бакалаврів, то, згідно з умовами прийому, на початок вступної кампанії для вишів буде виділено 80 % загального обсягу таких місць — інші 20 % будуть розподілені в момент завершення прийому заяв і документів і тільки в тих вишах, які матимуть більший середній конкурсний бал вступників за відповідним напрямом.

Виш має право визначати самостійно терміни вступної кампанії для заочників. В УжНУ такі терміни вирішили продовжити на 3 дні порівняно з денною формою навчання.

До речі, цього року в УжНУ набиратимуть студентів на три нові спеціальності — «Реклама та зв’язки з громадськістю», «Готельно-ресторанна справа» та «Інформатика». Потрібні предмети в сертифікаті УЦОЯО для вступу на спеціальність «Реклама і зв’язки з громадськістю» — українська мова та література (базовий рівень), іноземна мова (англійська, німецька, французька, іспанська), історія України. Необхідні предмети в сертифікаті УЦОЯО для вступу на спеціальність «Готельно-ресторанна справа» — географія, українська мова та література (базовий рівень), історія України. Щоб узяти участь у конкурсі, абітурієнти мають скласти ЗНО з математики, української мови та літератури (базовий рівень) та іноземної мови (англійської, німецької, французької, іспанської).

Наталія Каралкіна

Коментарі :


Додати коментар

 

 

 

Погода

СОЦІО

Оголошення

Архів новин

Влада

Чи влаштовує вас влада в Україні?


Влаштовує
Не влаштовує
Мені однаково


Голосувати/результат